På svenska    In English Auf Deutsch

Rekommenderas av sjukgymnaster, kiropraktorer och massörer

kroppterapeuterna-test-jpg.jpg

Jag har provat hälsovästen. Det är ett utmärkt hjälpmedel som drar tillbaka axlarna samtidigt som man får ett balanserat tryck av ryggplattan mellan skulderbladen.
Det gör att hållningen korrigeras och djupandning inträder

TESTAD AV ÅSA BROSTRÖM / Kroppsterapeuterna

Igår fick jag prova på denna hälsoväst av en kollega och kände verkligen att jag ville berätta om den för er!
Jag tror starkt att den lever upp till sitt namn då den förbättrar hållning och andning vilka är grundläggande förutsättningar för bra hälsa.

Det var verkligen omöjligt att inte ha en rak och perfekt hållning när jag hade på västen, det var som att den tvingade tillbaka axlarna oavsett vilken ställning jag hade.
Har du dålig hållning tycker jag verkligen att du ska testa detta.
Den används en hel del av frisörer, de som sitter för länge på kontor, dansare, sångare, modeller, löpare, ryttare mm.

Västen har en patenterad konstruktion som hjälper kroppen att återfå en naturlig hållning och andning. Axelremmarna drar tillbaka axlarna och samtidigt får du ett balanserat tryck av ryggplattan mellan skulderbladen.

Det är enkelt att använda västen och man behöver bara ha den en kvart om dagen för att du successivt ska utveckla en rakare och snyggare rygg.

Hälsocoachen / http://halsocoaching.blogspot.com/2011/01/halsovasten.html

Amelia har testat Hälsovästen

"Äntligen fnns västen som jag med dålig hållning har väntat på i hela mitt liv. Den tvingar tillbak axlarna och öppnar upp bröstkorgen, så jag får en bättre hållning och andning”

Amelia nr 19 2010

Betyg.jpg

"Ger verkligen bra hållning! Smidig och lätt att ta med sig överallt."

Amelia nr 5 2012

Bäst i test!

Betyg

Länkar:

Hållning - Andning

"Som ett enkelt test för att testa hållningens betydelse för rörligheten kan man sträcka på kroppen och rotera så mycket det går åt båda håll, sjunk därefter ihop och försök rotera så kommer du att märka väldigt stor skillnad i hur långt du kommer. De flesta idrotter idag kräver dessutom att man ska kunna rotera för att t ex kunna utföra ett slag i tennis, svinga en golfklubba, spela ishockey och fotboll, bara för att nämna några. Testa dessutom att andas i dessa positioner, (med bra hållning och hopsjunken) så kommer du märka att det inte går att andas korrekt när man är just hopsjunken. Korrekt andning är med diafragman och magen alltså inte med bröstkorgen som många andas med idag, sk toppandning."

Källa: http://www.coacha.se/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=1

Bättre kroppshållning

Vad man gör med resten av kroppen har också betydelse. Anders Gärderud återkommer gång på gång till ord som kroppshållning och tyngdpunkt.- Löpning handlar väldigt mycket om hållning. Det gäller att man sätter i foten rakt under kroppstyngdpunkten och att man håller överkroppen upprätt. Gör man det får man ett effektivt löpsteg och slipper förlora fart genom bromsande stötar i löpningen, säger han.

Hur mycket tid kan man tjäna på det?

- Om man hittar en bra kroppshållning och ett bra steg kan man absolut ta sig ner från 2.45 till 2.30 på Lidingöloppet."

Källa: http://www.marathon.se/aktuellt/mycket-tid-att-tjana-med-garderuds-tips

Lär dig andas rätt

Det är inte oväsentligt hur du andas när du löper eller cyklar. Du orkar faktiskt längre om du andas på rätt sätt."När du ägnar dig åt konditionskrävande motion i raskt tempo, som t ex löpning, cykling och aerobics, är det viktigt att du andas regelbundet och ända ner i mellangärdet varje gång. Det ger dig nämligen största möjliga mängd luft ner i lungorna och du kan fortsätta motionera längre utan att bli trött. Du ska ta några lugna, djupa andetag som går ända ner i magen och tänka på att andas ut all luften igen. Om du inte använder din andning optimalt blir inte lungorna av med all koldioxid. Det betyder att koldioxiden stiger över det normala trycket på 40 mmHg och så kommer du att börja andas snabbare för att bli av med den överflödiga koldioxiden. Men då blir andningen samtidigt för ytlig. Därmed får du inte tillräckligt mycket syre och blir fortare trött."

Källa: http://iform.se/traning/lopning/lar-dig-andas-ratt

Citat

"Hälsovästen sitter bra och känns bekväm vid löpning. Den hjälper mig helt klart att ha en rätt hållning. Det är annars lätt hänt då man börjar bli trött, att axlarna faller ner en aning och man böjer sig omedvetet framåt och får en krökning i bröstkotpelaren och bröstkorgen. Med rätt hållning hela vägen känns det lätt att andas och jag får en upplevelse av att syreupptagningen därmed blir bättre och jag klarar att hålla ett högre tempo.”

Ola Norrhamn, Läkare CSK Kristianstad

Eftersom man cyklar och simmar i triathlon blir man lätt framåtbyggd.

Hälsovästen är perfekt att använda efter träningspassen då den stretchar ut bröstmusklerna och bygger upp hållningsmuskulaturen i ryggen. Den hjälper mig även att träna min löphållning och aktivera rätt andningsteknik.”

Lisa Nordén, VM-Medaljör i thriatlon

Hälsovästen Active
Hälsovästen Active fokuserar på att ge dig maximal träning av din hållning.
995:-
Hälsovästen Solid
För dig som behöver mycket stöd för att bygga en bättre hållning.
895:-
Hälsovästen Work
Smidig och diskret allsidig väst.
På jobbet eller hemma. Storsäljande!
695:-
Solid + Work
Prisvärt paket med Solid + Work
1 395:-1 590:-
 

KONTAKTA OSS

Tel. 044 - 590 00 00
E-mail. info@k99.se
Facebook
Besöksadress:
K99 of Sweden AB
Nya Boulevarden 10,3tr
291 31 Kristianstad
Öppettider:
Mån-Fre 09.00-16.00

BETALNINGSALTERNATIV

PayPal Logo Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.